Μπερντές – αυτοδιαχειριζόμενος κοινωνικός χώρος

Posted: Οκτώβριος 13, 2011 in Από αλλού, Πολιτισμός, εκδηλώσεις
Ετικέτες:

Ύστερα από δυόμιση χρόνια δράσης στη γειτονιά, η Αυτόνομη Συνέλευση Ζωγράφου ανοίγει το “Μπερντέ”. Έναν αυτοδιαχειριζόμενο κοινωνικό χώρο. Το άνοιγμα αυτού του χώρου είναι κάτι παραπάνω από την ανάγκη για στέγαση των συνελεύσεων μας – είναι ένα ανοιχτό κάλεσμα. Ένα κάλεσμα για να συναντηθούμε, να συζητήσουμε, να συνδιαμορφώσουμε· να μοιραστούμε τις αξίες και τις πρακτικές της αλληλεγγύης, της συμμετοχής, της ελεύθερης έκφρασης, της αυτοοργάνωσης. Θέλουμε να ανακαλύψουμε τις κοινές μας ανάγκες και να μοιραστούμε τις κοινές μας εμπειρίες και μέσα απ’ αυτήν την επικοινωνία να δώσουμε συλλογικές απαντήσεις στα συλλογικά μας προβλήματα.

 

Εμείς να ευχηθούμε καλή επιτυχία στο εγχείρημα, το οποίο ελπίζουμε να αποτελέσει ευκαιρία για περισσότερη εξωστρέφεια της αυτόνομης συνέλευσης.  Το κοινωνικό του χώρου θα παραμένει πάντα το ζητούμενο, κι ελπίζουμε ειλικρινά να διαψευστούν οι επιφυλάξεις μας.

 

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η red snapper λέει:

    Ο Μπερντές του ’80 ήταν καλλιτεχνικό σωματείο γειτονιάς με εκπληκτική δραστηριότητα, πρωτογενή θεατρική παραγωγή και λειτουργία θεατρικού εργαστηρίου. Αποτέλεσε χώρο αναφοράς για πλήθος κατοίκων. Η ιδεολογική τοποθέτηση ήταν στο ΚΚΕ.

    Ούτε ιδεολογικά ούτε λειτουργικά βλέπω κάποια σχέση με το σημερινό εγχείρημα. Συνεπώς η αυθαίρετη χρήση τόσο του ονόματος όσο και της ιστορίας αποσκοπεί μπας και συσπειρωθεί ένα ευρύτερο ιδεολογικά και ηλικιακά κομμάτι της περιοχής γύρω από το «αυτοδιαχειριζόμενο» εγχείρημα και από την άλλη ιδωθεί ως ιστορική συνέχεια στην τοπική πιλιτισμικό-πολιτική ιστορία.

    Αν ενδιαφέρονταν πραγματικά για το Μπερντέ, σαν εκκίνηση του εγχειρήματος θα γινόταν απόπειρα επαφής με τους συντελεστές του Μπερντέ, τους ηθοποιούς, τους σκηνοθέτες που πολλοί από αυτούς ζουν στη γειτονιά μας.Και δεν ήταν δύσκολο να γίνει μιας που όλοι γνωριζόμαστε στη γειτονιά.

    Τέλος ο όρος αυτοδιαχείριση και συνέλευση καλό είναι να μη χρησιμοποιείται προς πάσα χρήση και συμβολισμό. Καταντά κωμικό μια ομάδα ανθρώπων με συγκεκριμένη ιδεολογική αναφορά και δράση να αυτοπροδιορίζεται «συνέλευση». Μαζικά χαρακτηριστικά δεν κερδίζονται με το ζόρι.

    αυτά τα ολίγα ..και φαρμακερά…

  2. Ο/Η ΜΗΤΣΟΣ ΣΟΥΦΛΑΣ λέει:

    Ο «Μπερντές» του 1980 , μέλος της ΠΑ.ΠΟ.Κ. ( σημ. της σπουδαίας εκείνης «Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης» που είχε τότε στις γραμμές της τους καλλίτερους εκπροσώπους του Ελληνικού Πολιτισμού ) είχε για πρόεδρο τον Δημήτρη Καντιώτη και μέλη τον Νίκο Αναστασόπουλο (σημερινό πρόεδρο του Δ.Σ. του Σωματείου εργαζομένων του Δήμου μας) την Βάσω Στρακαντούνα ( σημερινή Δημ. Σύμβουλο του «ΜΑΖΙ» την Α.Κυρίτση και δεκάδες άλλους επώνυμους συμπολίτες μας , που ανέδειξαν τη δυναμική και τη ποιότητα της ερασιτεχνικής -λαϊκής καλλιτεχνικής δημιουργίας και έξω από τα σύνορα του δήμου μας.

    • Ο/Η red snapper λέει:

      Συμπληρώνοντας τα πολύ σωστά και σημαντικά στοιχεία για τον Μπερντέ που μας έδωσε ο Μήτσος Σούφλας, έχω να συμπληρώσω με τη σειρά μου κάποιους ακόμα από τους βασικούς συντελεστές του εγχειρήματος (το οποίο και λειτούργησε για δέκα χρόνια περίπου..)

      Σαράντος Φράγκος ( υποκριτική – σκηνοθεσία)
      Νίκος Αρβανίτης (υποκριτική – υποψήφιος δημ. σύμβουλος με το Κίνημα στην Πόλη)
      Ντίνα Αβαγιανού (υποκριτική – υποψήφια δημ. σύμβουλος με το Κίνημα στην Πόλη)
      Βαγγελιώ Ιντζεγιάννη (πρόεδρος ΔΣ, μετά τον Δημήτρη Καντιώτη – υποψήφια δημ. σύμβουλος με το Κίνημα στην Πόλη
      Ελένη Μπαρμπαλιά (υποψήφια δημ. σύμβουλος με το Κίνημα στην Πόλη)
      Κούλα Κατσικά
      Ελένη Αργυρίου «Μπαρμπουνάρα» (μέλος ΚΚΕ)

      και πολοί άλλοι που σιγά σιγά θα έρθουν στη μνήμη και θα παραθέσουμε τα ονόματά τους.

      υγ: γραμματέας στην ΠΑ.ΠΟ.Κ διετέλεσε για χρόνια ο Θανάσης Σκαμνάκης – δημοσιογράφος, συνδικαλιστής , μέλος του ΝΑΡ,.

      Αν δεν κάνω λάθος η πρεσβεία της Ανατολικής Γερμανίας τότε έδωσε τα έυσημα της για ένα θεατρικό ανέβασμα του Μπρέχτ.

  3. Ο/Η ντινα αβαγιανου λέει:

    παρ’ολο που εγω δεν προλαβα να ειμαι στον μπερντε οπως αναφερθηκε παραπανω ειμαι μαζι σας και σας ευχομαι καλη επιτυχια ντινα αβαγιανου

  4. Ο/Η Βασιλική Στρακαντουνα λέει:

    Αγαπητοί φίλοι,

    Συνήθως δεν απαντάω σε σχόλια, αλλά αυτή τη φορά το θέμα άγγιξε την έγνοια την πικρότατη μου……

    Δεν είχα παρά να συγκινηθώ και να χαρώ, όταν πριν λίγο καιρό έμαθα ότι μία ομάδα νέων ανθρώπων, ανέλαβε να αξιοποιήσει και να δώσει ζωή στο χώρο που στεγάστηκαν επί χρόνια οι δραστηριότητες του Σωματείου Πολιτιστικής δραστηριότητας ο Μπερντές. Ενός κοινωνικού χώρου δημιουργίας (τότε χρησιμοποιούσαμε άλλη γλώσσα (το λέγαμε σύλλογο)), του οποίου είχα την τύχη να είμαι ενεργό μέλος, καθώς συμμετείχα σε όλες τις παραγωγές και τις δραστηριότητες, στις περιοδείες σε όλη την Ελλάδα, στα φεστιβάλ και σε όλα τα ενδιαφέροντα που συνέβαιναν εκεί για πολλά χρόνια, και μέχρι το τελευταίο ουρανοκατέβατο Διοικητικό του Συμβούλιο να «ανεβάσει» τον επικήδειο του.

    Από εκεί λοιπόν πέρασαν, λίγοι επώνυμοι και πολλοί ανώνυμοι, συμπολίτες και όχι μόνο, καλλιτέχνες, διανοούμενοι, εργάτες, επαγγελματίες της γειτονιάς, φοιτητές, άνεργοι, που έψαχναν έναν ανοιχτό χώρο έκφρασης και επικοινωνίας και που δεν είναι επί της παρούσης να απαριθμήσουμε τα ονόματα τους.
    Όλοι εμείς δεν έχουμε ανάγκη την αναφορά γιατί εκεί δημιουργώντας καταθέταμε την ψυχή μας. Πολλοί από μας ήταν μέλη ή στελέχη του ΚΚΕ, του ΠΑΣΟΚ, του ΚΚΕ εσωτερικού. Ομως συμμετείχαν ενεργότατα και άλλοι άνθρωποι χωρίς καμία πολιτική τοποθέτηση που έψαχναν απάγκιο και απανέμι και έβρισκαν ένα χώρο ανοιχτό, όπου υπήρχε ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ. Εκτός της καλλιτεχνικής δημιουργίας ήταν φυσικό επόμενο να υπάρχουν ιδεολογικές συγκρούσεις και διαξιφισμοί που πολλές φορές εκφράστηκαν και στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Μέσα σε συνθήκες όπου η διαφορετικότητα ήταν εχθρός για τη συνύπαρξη στον πολιτικό και κοινωνικό χώρο ο Μπερντές κατέφερε να γεμίζει ασφυκτικά και να παράγει καλλιτεχνικό και όχι μόνο έργο.

    Πριν από λίγες μέρες και μαζί με τρεις παλιούς ενεργούς μπερντέδες (μετά από 25 χρόνια), και χωρίς καμία πρόσκληση, κατεβήκαμε ξανά τα σκαλιά του υπογείου σε έναν χώρο, ξαναγεννημένο, γεμάτο ζωή και ανθρώπινες ανοιχτόμυαλες φατσούλες, έτοιμες για δράση.

    Τους είπαμε οτι είμαστε οι παλιοί ένοικοι, και το μόνο που τους ευχηθήκαμε ήταν δύναμη, να κερδίσουν τη γειτονιά και να μείνουν μακριά από κομματικές ταμπέλες. Γιατί αυτό το τελευταίο και οι τότε τοπική ηγεσία, ήταν που ενώ στην αρχή στήριξε στο τέλος διέλυσε κυριολεκτικά τον ΜΠΕΝΤΕ, οδηγώντας τον στον μαρασμό και στην απώλεια όλων είχαν αποκτηθεί με πολλή δουλειά δέκα σχεδόν χρόνια. (αρχεία, βεστιάρια, υλικοτεχνική υποδομή). Όμως το πιο ουσιαστικό για όλους εμάς τους παλιούς ενοίκους, ήταν οτι χάσαμε το στέκι μας, τους φίλους μας, το δεύτερο σπίτι μας. Δεν μας πείραξε καθόλου που χρησιμοποίησαν το όνομα του Μπερντε καθώς πιστεύουμε ότι τίποτε δεν ανήκει σε κανέναν και οτι τα πράγματα συνεχίζονται. Γιατί η ζωή κύκλους κάνει και οι ανάγκες των ανθρώπων παραμένουν ίδιες, μακριά από τις ανάγκες κάποιων ολίγων καρεκλοκένταυρων. Όσοι παλιοί έμαθαν τη νέα κίνηση, χάρηκαν γιατί ελπίζουν ότι από παρόμοιες κινήσεις θα γεννηθεί το καινούργιο και θα τροφοδοτηθεί η ελπίδα.

    Εύχομαι το στέκι τους, να γίνει στέκι δημιουργικό και να μείνει ανοιχτό για πολλούς συμπολίτες μας και οι δράσεις του να στηρίζουν την ουσία της ανοιχτότητας, οπως άλλωστε συμβαίνει και στον Μπερντε του Καραγκιόζη

    Καλό ταξίδι παιδιά. Είμαστε μαζί σας

    Βασω Στρακαντουνα

    ΥΓ.Καλό θα ήταν όποιος υπεραμύνεται της Ιστορίας του ΜΠΕΡΝΤΕ να μας πει και ποιος είναι

  5. Ο/Η red snapper λέει:

    Νομίζω κ.Στρακαντούνα ότι η παρορμητικότητά σας με αφορμή το διάλογο που ξεκίνησε σας οδηγησε να στείλετε ένα κείμενο που, πέρα των πολύ ενδιαφέροντων στοιχείων που παραθέτετε, δεν φείδεται αντιφάσεων και αυθαίρετων αξιολογικών κρίσεων.
    Αλλά να τα πάρουμε ένα ένα

    1. Ούτε εγώ ενοχλήθηκα με τη χρήση του ονόματος. Πολλώ δε μάλλον που προσωπικά δεν συμμετείχα στο Μπερντέ. Έκανα κριτική στους όρους «αυτοδιαχείριση», «συνέλευση», καθώς και στη λογική της αναγραφής του Μπερντέ του 80 στο κείμενο της αφίσας.

    2. Συνεπώς και δεν υπεραμύνομαι της ιστορίας του Μπερντέ.Απλά κάνω λόγο για τον Μπερντέ, σε αντιπαραβολή με αυτά που υποδηλώνονται στο κείμενο της αφίσας.

    3. Τα «παιδιά» όπως τα ονομάζετε που πήραν τνν τωρινή πρωτοβουλία δεν παίζουν με τα playmobil ούτε αποτελεί η παιδικότητα το ιδιαίτερο γνώρισμ;a toyw. Αυτή η προσφώνηση
    συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια από κάθε λογής εξουσία σε μια αέναη προσπάθεια μπολιάσματος της οικειότητας με την υποτίμηση. Για παράδειγμα «παιδιά» προσφωνούν οι πολιτικοί τους δημοσιογράφους, «»παιδιά» προσφωνεί το αφεντικό τους υπαλλήλους .
    Τα «παιδιά» κατ έσας΄είναι ενήλικοι άνθρωποι, με ιδεολογική συγκρότηση και θεώρηση, που παρεμβαίνουν εδώ και χρόνια στη γειτονιά σε τοπικά και κεντρικά πολιτικά ζητήματα ως αυτόνομη συνέλευση ζωγράφου. Συνεπώς η πρωτοβουλία «των παιδιών» έχει και πολιτική θεώρηση και στράτευση από πίσω, αλλά και κομματική ταμπέλα (δυστυχώς η αναρχία/αυτονομία δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από κομματική λογική και λειτουργία)

    4. Παρόλαυτά ελπίζετε και εμπνέετε αυτά τα «παιδιά» να λειτουργήσουν έξω από κομματικές ταμπέλες. Όπως εσείς; Μάλλον όχι.
    Εσείς φέρετε την κομματική ταμπέλα του Μαζί για την πόλη (ΣΥΝ/ Δημοκρατική Αριστερά), που υπερψηφίσατε σαν δημοτική παράταξη τον κ.Καλλίρη (ΠΑΣΟΚ) στις προηγοιύμενες εκλογές και μαζί με αυτό την καλλικράτεια πολιτική στην τοπική αυτοδιοίκηση. Μιας πολιτικής του δικομματισμού ( μαζί με το ΣΥΝ) που ανάγει την τοπική αυτοδιοίκηση σε επιχειρηματική κερδοσκοπική διαχείριση.

    5. Αν οι ανάγκες μένουν μακριά από τις ανάγκες κάποιων λίγων καρεκλοκένταυρών, καλό είναι να κοιτάξετε δίπλα σας στο δημοτικό συμβούλιο, στο οποίο και έχετε τη θέση του γραμματέα και του μέλους στο νομικό πρόσωπο πολιτισμού του δήμου μας, μήπως και καταφέρετε να παρεμβείτε σε αυτή την διελκυστίνδα των αναγκών…

    6. Καλό είναι όταν αφήνετε αιχμές για το ποιος ευθύνεται για το μαρασμό του Μπερντέ, να είστε πιο ξεκάθαρη αλλά και να συνυπολογίζετε τις βαθιές ανακατατάξεις που έλαβαν χώρα εκείνη την εποχή και που δυστυχώς επηρέασαν και την τύχη του Μπερντέ. Είναι τραγικό και θλιβερό όπως και να χει όταν οι πολιτικές/κομματικές ανακατατάξεις και διαφωνιες δρουν διαλυτικά και καταστροφικά σε τέτοια εγχειρήματα. Αλλά αυτή είναι η ιστορία των ανθρώπων και δεν έχουμε κάτι καλυτερο παρά να ξεναγεννιόμαστε από τις στάχτες μας

    7. » Όλοι εμείς δεν έχουμε ανάγκη την αναφορά γιατί εκεί δημιουργώντας καταθέταμε την ψυχή μας»
    γράφετε στο κείμενο σας. Για το δεύτερο μέρος της πρότασης δεν αντιλέγω. Για το πρώτο όμως θα διαφωνήσω. Ειδικά για εσάς. Που είστε η μόνη ίσως υποψήφια δημ. σύμβουλος που στο βιογραφικό της εν όψει των προηγούμενων δημοτικών εκλογών αναφέρει τη συμμετοχή της στο Μπερντέ.

    8. Πραγματικά αυτοδιαχειριζόμενος χώρος, ανοιχτός, έχοντας αφήσει τη δική του ξεχωριστή παρακαταθήκη τόσο στη γειτονιά όσο και στο δίκτυο των αυτοδιαχειριζόμενων χώρων και εγχειρημάτων ήταν ο Αυτοδιαχειριζόμενος Κοινωνικός Χώρος «Γαρδένια» πριν δύο χρόνια. Τον γνωρίζετε; Τον στηρίξατε;

    red snapper
    κατά κόσμον γιάννης σκιτζής (μιας που θέλετε και ονόματα)

  6. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    apanthsh kamia;

  7. Ο/Η Aris Zografos λέει:

    Much Ado About Nothing(;)!
    Οι καλές αναμνήσεις είναι το θείο βάλσαμο των σημερινών μας θλίψεων…!
    Όμως, η απαλλοτρίωση μιας πραγματικότητας, για την ιδεολογική κάλυψη σημερινών πολιτικών ακροβασιών και αναγκών μόνο πικρά μειδιάματα δημιουργεί… Κανείς δεν μπορεί να σφετεριστεί ατέλειωτες ώρες εργασίας, πάθους, δημιουργίας, επειδή έτσι του αρέσει, ή, επειδή έτσι τον βολεύει.
    Η αλήθεια είναι ότι η ανάμνηση του ΜΠΕΡΝΤΕ σε πολύ λίγα σημεία, θυμίζει το σημερινό εγχείρημα. Ε και;
    Σεβασμός, αφέλεια, σχιζοφρένεια, ή ψάρεμα στα θολά νερά; Θα δείξει!

    Δημήτρη, Νίκο, Ελένη, Βάσω, Κατερίνα, Αγλαΐα, Τόνια, Αρετή, Νίκο… Ο compère σήμερα, είναι άλλος και βρίσκεται στους δρόμους, μπορεί… και μαζί με σας…!

    Άρης Ζωγράφος

    Υ.Γ.
    Για όσους ακόμη θυμούνται… Από την απαισιοδοξία της σκέψης προτιμώ την αισιοδοξία της δράσης!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s